Waarom je bij ons niet (altijd) direct aan het werk gaat

Werk is onmisbaar om gelukkig te kunnen leven. Daarom zetten wij ons in om zo veel mogelijk mensen aan het werk te krijgen. Mensen die dit door omstandigheden vaak niet zelf lukt. Je zou dus zeggen dat wij de snelste weg volgen en als doel hebben om iedereen zo snel mogelijk aan een baan te helpen. Dat “zo snel mogelijk” is niet altijd het geval. Waarom niet? Wij zetten in op duurzame participatie. Eenvoudig gezegd: wij willen dat je aan het werk gaat en ook aan het werk blíj́ft. Meteen in het diepe gegooid worden, is dan niet altijd de beste optie.

Je wilt werken, maar kan dat nú al?

Zit je al langere tijd zonder werk, dan wil je natuurlijk zo snel mogelijk aan de slag. Dat is mooi. Het is in beginsel ook het enige dat wij van onze kandidaten vragen: de wil en motivatie om er iets van te maken. Wij kijken ook naar wat verstandig is. We hebben er alle begrip voor dat je liever vandaag dan morgen aan de slag gaat. Werk betekent een inkomen, voldoening en toekomstperspectief. Zeker wanneer je al langere tijd werkloos bent geweest of nog nergens je draai hebt kunnen vinden, snak je waarschijnlijk naar werk en een stabiel inkomen. Samen gaan we daar voor, maar de vraag is wel: kan dat nú al?

Stappen maken, betekent geduldig zijn

De stap van (langdurige) werkloosheid naar direct vol aan de bak kan erg groot zijn. Zeker voor werkzoekenden die in bepaalde omstandigheden verkeren. Stichting Prometheus zet zich onder andere in voor kandidaten met een detentie-achtergrond. Omdat wij vinden dat ex-gedetineerden een nieuwe kans verdienen. Haast is dan wel een valkuil. Stappen maken, betekent geduldig zijn. Wij weten uit ervaring dat kandidaten vaak niet slagen wanneer zij te snel aan werk beginnen. Dat kan zo zijn voor werkzoekenden met een detentie-achtergrond, maar ook voor mensen die om andere redenen een tijd niet hebben kunnen werken, bijvoorbeeld door psychologische problemen, een burn-out of andere lastige omstandigheden.

Uit enthousiasme onderschatten kandidaten nog wel eens wat erbij komt kijken om vanuit een moeilijke situatie zonder werkritme direct weer aan het werk te gaan. Ineens weer die wekker die ’s ochtends vroeg gaat, samenwerken met collega’s, verantwoording afleggen, omgaan met tegenslagen: het zijn stuk voor stuk dingen die je op het werk meemaakt en die nogal rauw op je dak kunnen vallen als je hier niet aan gewend of op voorbereid bent.

Daarom waken wij ervoor om kandidaten te vroeg weer aan het werk te laten gaan. De verleiding is groot, maar wij weten dat de kans op succes vele malen groter wordt na een gedegen voorbereiding.

Hoe ziet de route naar werk er dan uit?

Het is een veelgebruikte term in onze organisatie: “werkfit“. Om aan het werk te gaan, is het belangrijk dat je werkfit bent. Maar wat betekent dit nu precies? Wij willen dat je fysiek en mentaal klaar bent om aan het werk te gaan. Dat je weerbaar bent en zelf ook het gevoel hebt dat je er tegenaan kunt. Het is prachtig om eindelijk weer aan het werk te gaan, je dag te beginnen met een doel en je geld te verdienen, maar daar komen ook uitdagingen bij kijken. Hoe ga je daarmee om?

De route naar werk is voor iedereen anders. Wij kijken altijd naar de unieke route van een kandidaat en stellen daarbij de vraag: wat is er nodig om jou werkfit te krijgen? Voor sommigen gaat het puur om het opbouwen van werkritme, voor anderen geldt dat er eerst bepaalde uitdagingen moeten worden opgelost. Daarom kijken wij niet alleen naar werk, maar ook naar andere leefgebieden. Het doel is dat je aan de slag kunt zonder zorgen.

Bij Stichting Prometheus kun je geleidelijk opbouwen. Zo kun je bijvoorbeeld beginnen met dagbesteding. Onder goede begeleiding doe je weer werkritme op en wen je aan alles aspecten die bij werken komen kijken. Je zult merken dat je stappen zet. In combinatie met eventuele ondersteuning (denk naast ondersteuning op alle leefgebieden ook aan praktische zaken zoals coaching, training en opleidingen) ervaar je wat het is om weer écht werkfit te worden. Daarna zullen we doorpakken.

Aan het werk wanneer je er klaar voor bent

Wij staan achter onze kandidaten, maar zijn ook realistisch. Bij ons ga je aan het werk wanneer je er klaar voor bent. Wanneer dat is? De één is er direct klaar voor, de ander heeft misschien een paar weken nodig en weer een ander doorloopt een traject van meerdere maanden. Dat kan lastig zijn, maar wij zijn er voor je en ondersteunen je bij elke stap. We houden het einddoel in zicht en motiveren je. Niet te snel aan het werk, maar op het moment dat je er helemaal klaar voor bent. Je zult achteraf ook jezelf dankbaar zijn dat je hebt volgehouden, want je legt het fundament voor een succesvolle toekomst.

Stapsgewijs werken we samen naar een nieuwe uitdaging

Werk vinden is niet voor iedereen vanzelfsprekend, al helemaal niet als je bijvoorbeeld door omstandigheden een tijdje uit de roulatie bent. Middels een planmatige aanpak werken we stap voor stap samen naar jouw ideale baan toe.